Strategii SEO. Noi și mediul online în criza socială și economică Covid-19

Am urmărit cu toții ce se întâmplă în ultimele 2 luni cu business-urile noastre și ale clienților noștri, dar și cu utilizatorii site-urilor noastre, felul în care comportamentul, atitudinea și așteptările noastre ale tuturor s-au schimbat, în contextul pandemiei Covid-19.

Mediul online a devenit, mai mult ca oricând, spațiul în care ne întâlnim cu toții – utilizatori sau cumpărători și prestatori de servicii, magazine online, presă online. Ne-am schimbat obiceiurile și așteptările, ne-am schimbat modul de viață, de gândire și de relaționare cu ceilalți și mai ales, ne-am schimbat comportamentul la cumpărăturile online.

Comportamentul nostru, al consumatorilor, în criza Covid-19

Cu siguranță, ne-am schimbat comportamentul, în mod conștient sau nu, atunci când facem cumpărături online, de când stăm mai mult acasă:

  • avem mai mult timp să stăm pe internet și să ne documentăm;
  • suntem mai selectivi, mai pretențioși în alegerea unui produs sau a unui serviciu;
  • am învățat să facem diferența între conținutul concentrat în informații (simplu și onest) și conținutul “diluat” (text mult, dar sărac în informații concrete);
  • avem așteptări mai mari de la furnizorii de servicii și de produse online pe  care îi alegem, pentru că știm că “avem de unde să alegem” și avem și timp să selectăm;
  • suntem mai suspicioși și avem nevoie să fim convinși de calitatea produsului sau al serviciului, dar și de seriozitatea furnizorului sau a producătorului;
  • o reducere procentuală “măricică” a prețului unui produs poate să îi bucure pe unii, dar îi va face suspicioși și neîncrezători pe alții;
  • suntem dispuși să încercăm branduri noi, pentru că avem timp să testăm dar și pentru că cele foarte populare sunt suprasolicitate și comanda noastră va fi livrată cu întârziere;
  • vrem să dăm o șansă unui producător local…

Lista schimbărilor de atitudine și comportament a cumpărătorului în mediul online încă poate continua, dar s-au conturat deja principiile care guvernează noul “chip” al clientului nostru, principii de care trebuie să ținem seamă în toate strategiile de marketing online, fie că vorbim de SEO, Content Marketing, Social Media sau oricare altele:

  • Tranparență
  • Onestitate
  • Profesionalism / Calitate

Citește și: Micro-momentele. Optimizarea pentru intenția de căutare a consumatorilor

Empatia și onestitatea – cele mai eficiente strategii de SEO și marketing în perioadele de criză

EMPATIA este cea care contează, aproape mai mult decât orice, în această perioadă de criză economică și socială.

Grija pentru siguranța și confortul clientului, atenția la detalii, o atitudine optimistă și încrezătoare, o încurajare la confirmarea comenzii sau la livrare … sunt lucruri mici, în aparență, dar care pot să câștige și să fidelizeze un client, mai mult decât sigla unui brand foarte popular pe coletul livrat la ușă.

Brandurile mai puțin cunoscute au ocazia acum să câștige popularitate, printr-o strategie de marketing online onestă, inteligentă și prin EMPATIE.

DA – facem SEO în perioada de criză economică

Este foarte important ca în această perioadă să nu ne aventurăm în necunoscut și să nu credem că trebuie să reinventăm totul de la început – Google este același, algoritmii de indexare și ranking sunt cei pe care îi știm deja, la fel și tehnologiile web.

Nu este momentul oportun să începem acum să studiem și să încercăm să aplicăm strategii SEO noi și sofisticate, consumatoare de timp și de bani, care nu au nicio relevanță pentru site-ul și pentru domeniul de activitate al afacerii pe care o avem. Pentru că trecem printr-o perioadă nouă pentru toți, nu trebuie să presupunem că “salvarea” va veni din lucruri care nu s-au mai făcut până acum.

Trebuie să avem încredere în business-ul nostru, în cunoștințele noastre și în experiența pe care o avem. Astfel, ne vom construi modul de lucru pornind de la lucrurile simple și sigure, de bază, pentru a nu ne pierde în strategii SEO sau de marketing incoerente, ineficiente și consumatoare de resurse.

Citește și: Google Updates: principalele update-uri Google în 2011 – 2019

Strategii SEO în criza Covid-19 – cu ce începem?

Principiile de bază SEO pe care să ne construim strategia în această perioadă, fie că suntem la început de drum în online, fie că avem deja un site și facem SEO de mai multă vreme:

Optimizarea unui website are 2 componente: SEO tehnic și SEO de conținut, iar acestea au la rândul lor tehnici și strategii specifice ce țin de algoritmii de indexare și ranking Google, de tipul de website și domeniul de activitate, de publicul țintă și alți factori.

SEO tehnic – ce verificăm și optimizăm

  • 1. funcționarea meniurilor și a formularelor sau a altor module de interacțiune din site;
  • 2. structura arhitecturală de categorii / sub-categorii / pagini;
  • 3. un sistem corect și optimizat de link-uri interne;
  • 4. optimizare / funcționare impecabilă pe dispozitive mobile;
  • 5. viteza de încărcare să fie foarte bună, pe orice tip de dispozitiv (desktop sau mobile).

SEO pentru conținut – ce verificăm și optimizăm

  • 1. textul din fiecare pagină (de servicii sau de produse) trebuie să fie simplu, clar, corect, de actualitate și mai ales util și relevant;
  • 2. adaptăm stilul / tonul vocii / la publicul țintă (buyer persona);
  • 3. textul trebuie să fie aerisit, structurat pe idei sau topicuri clare, organizat pe paragrafe ușor de urmărit pe desktop dar și pe mobile;
  • 4. integrarea cuvintelor cheie în text trebuie să fie elegantă, naturală și justificată / logică;
  • 5. optimizarea / actualizarea Meta Tag-urilor este rezultatul unei armonizări între topicul (keyword) principal al paginii și nevoia de răspuns firesc și la obiect a unui utilizator care face o căutare în Google.

După ce am pus la punct aceste lucruri de bază în SEO, vom trece la nivelul următor: promovarea / optimizarea off-site și actualizarea întregului conținut din blog, realizarea de webinarii și construirea unui canal Youtube care să ne reprezinte business-ul….

Dacă încă nu avem un blog, cu siguranță trebuie să începem să îl construim, pentru că acolo utilizatorii noștri ne așteptă să le dovedim empatia, transparența, onestitatea și profesionalismul nostru!

Citește și SEO în 2020: principalele direcții pe care specialiștii SEO trebuie să le aibă în vedere