SEO on page: tag-uri și modalități de optimizare

1. Heading Tags (H1-H6)

Titlurile din pagina web – Heading Tags – sunt tag-uri HTML pentru definirea titlurilor și a sub-titlurilor conținutului text; ierarhia celor 6 H-uri definește importanța paragrafelor de text și organizarea acestora începând cu H1, H2… până la H6.

Care este funcționalitatea acestor titluri din paginile web:

  • pentru motoarele de căutare este mai ușor să citească, să înțeleagă și să indexeze o pagină web în care textul este structurat pe paragrafe delimitate de aceste titluri cu H1, H2, H3 etc.;
  • pentru utilizatori, aceste titluri ierarhice fac textul mai ușor de citit și de înțeles, adaugându-i un plus de valoare prin aceste titluri ce subliniază esența fiecărui paragraf.

Heading Tags (H1-H6) – best SEO practices:

  • fiecare pagină din site să aibă un titlu H1 unic, care conține topicul principal și este interesant pentru utilizatori;
  • pentru sub-titluri folosim H2 și H3 … până la H6 (de regulă se folosesc H2 și H3); acestea nu sunt obligatorii însă e importantă folosirea lor într-o manieră ierarhică justificată; aici vom folosi topicurile secundare pe care este relevantă pagina web;
  • de evitat excesul de titluri / headings și excesul de cuvinte cheie în aceste titluri.

2. Italic / Bold Tags

Evidențierea unor expresii sau a unor paragrafe de text în pagina web prin formatarea Bold și/sau Italic este un indiciu pentru roboții motoarelor de căutare că aceste paragrafe au o importanță mai mare în text, însă nu constituie un factor de ranking.

Italic / Bold Tags – best SEO practices:

  • folosim formatarea Bold și/sau Italic numai pentru a evidenția expresii cheie / topicuri / fragmente importante în text, care au rolul de a sublinia o informație;
  • textul din pagină în ansamblu, nu trebuie să fie supra-încărcat cu tag-uri Bold și/sau Italic.

3. Image Alt Attributes – optimizarea imaginilor

Atributul ALT (alternate text) este o informație suplimentară, atașată unei imagini, o scurtă descriere text a imaginii; acest atribut este important pentru o pagină web, pentru că:

  • dacă, din diferite cauze (setări de browser, conexiune la internet etc.), o imagine nu se încarcă și nu se afișează în pagina web, utilizatorul poate să vadă acest text alternativ care descrie imaginea;
  • acest atribut oferă o informație text indexabilă roboților, care nu pot vedea/citi imagini.

Alt Attributes – best SEO practices:

  • este important să optimizăm imaginile din paginile site-ului cu acest atribut ALT, fie că sunt imagini de produs, imagini cu titlu de exemplificare, infografice etc.; aceste optimizări ajută la rankingul organic, la calitatea optimizarii site-ului în ansamblu, dar și la ranking-ul în Google Images;
  •  în paginile web unde avem conținut text puțin și domină galeriile de imagini, atributul ALT va fi conținutul text indexabil;
  • textul alternativ pentru imagini trebuie să includă cuvinte cheie și să fie relevant pentru imaginea pe care o însoțește și pentru pagina din site.

4. Nofollow Attributes

Link-urile externe (outbound links) sunt cele pe care le integrăm în site-ul nostru și care trimit către alte site-uri, pentru a indica sursele unor informații, pentru informații suplimentare etc.

Aceste link-uri sunt foarte importante din punct de vedere SEO, pentru că pot fi interpretate de roboți ca surse ce atestă valoarea și veridicitatea informațiilor din site-ul nostru, sau – dimpotrivă – pot fi interpretate ca spam, ca tentativă de manipluare a roboților de indexare și rankig.

Pentru a evita a 2a situație, este important să avem în permanență o evidență a link-urilor externe din site-ul nostru, să știm pe ce ancore sunt puse, ce tag-uri au atribuite și care este calitatea și autoritatea site-urilor către care duc aceste link-uri.

Link-urile externe integrate în site sunt „by default”  dofollow – calea indicată de link este urmată de roboți, fiind considerat acest link un vot de încredere pe care noi îl acordăm site-ului către care facem trimitere prin acest link extern.

Tag-ul nofollow atribuit unui link extern va transmite roboților să nu urmeze link-ul, iar mesajul va fi că nu acordăm încredere site-ului către care duce link-ul.

O practică bună este să păstrăm în site-ul nostru un echilibru între link-urile externe dofollow și nofollow.

Vom marca cu tag-ul nofollow, link-urile externe care duc către site-uri ce pot să afecteze autoritatea și credibilitatea site-ului nostru:

  • site-uri care nu prezintă încredere, prin calitatea conținutului sau prin sursele pe care le citează;
  • link-uri plătite, conținut sponsorizat;
  • link-uri către comentarii sau conținut generat de utilizatoriii unui site;
  • link-uri interne către pagini de conectare sau înregistrare (“Sign in” sau “Register”).

5. Robots Meta Tag

Meta Tag-ul “robots” ne permite să controlăm indexarea individuală paginilor unui website; tag-ul se plasează în secțiunea <head>, în codul fiecărei pagini din site:

<!DOCTYPE html>
<html><head>
<meta name=”robots” content=”noindex” />
(…)
</head>
<body>(…)</body>
</html>

Tag-ul content=“noindex transmite roboților să nu indexeze pagina web; atributul nofollow în codul paginii web indică roboților să nu urmeze niciun link din pagină.

Paginile pe care vrem să le indexăm iar link-urile să fie urmate de crawl-eri, vor avea în cod tag-ul <meta name=’robots’ content=’index,follow’ />

Best SEO practices:

  • vor avea în codul sursă tag-ul ce restricționează indexarea content=”noindex,nofollow “ numai paginile pe care nu vrem să le indexăm (pagini ce au conținut irelevant sau nu au conținut suficient, sunt în construcție sau în curs de optimizare etc.);
  • sunt restricționate prin Meta Robots, pagini care sunt irelevante pentru crawling și indexare (pagini de conectare sau abonare, pagini generate de motorul intern de căutare etc.);
  • este important să verificăm să nu fie blocate la indexare pagini importante din site.

6. Rel=”canonical” Link Tag

Tag-ul Rel=”canonical” este o modalitate de a indica roboților ce pagină să fie indexată / afișată în paginile de rezultate Google, pentru a fi accesată de utilizatori.

Acest tag este util pentru paginile ce au conținut foarte apropiat și ar putea fi interpretate ca ”duplicate content”; tag-ul ”canonical” face ca această confuzie între mai multe pagini cu un conținut similar să fie evitată, prin alegerea uneia dintre ele ca fiind indexabilă.

Canonical tag – best SEO practices:

  • se folosește pentru a indica roboților relația dintre pagini din site ce au conținut similar, pe același topic;
  • pentru pagini duplicate, ce au conținut identic accesibil cu URL-uri diferite;
  • versiuni ale aceleiasi pagini, accesibile cu diferite ID-uri sau alți parametri în URL.

7. Schema Markup

Google recomandă webmasterilor să implementeze un sistem de date structurate pentru toate componentele din site, de la profiluri social-media și date de contact, până la cărți și cursuri, evenimente, oferte de prezentare servicii, produse etc.

Sistemul de date structurate este important pentru roboții Google, care vor putea să înțeleagă și să indexeze / să aprecieze corect conținutul unui site, mult mai ușor și mai rapid.

Citește și: Ce tip de date structurate să alegem pentru site-ul nostru și cum le implementăm.

8. Social Media Meta Tags

Open Graph este un sistem introdus inițial de Facebook, pentru a putea controla modul în care o pagină web este preluată în platforma de socializare; apoi sistemul a fost recunoscut de Google+ și LinkedIn, iar Twitter funcționează pe un sistem similar.

Folosirea sistemului de tag-uri Open Graph ne ajută sa facem ca preluarea unei pagini web într-o platformă de socializare să afișeze un conținut pe care îl stabilim și îl controlăm noi, astfel că pagina va fi prezentată într-o manieră elegantă și relevantă în rețeaua de socializare, iar impactul va fi unul mai bun (volumul de aprecieri și recomandări de tip share).

Ce trebuie să facem pentru Facebook:

9. Viewport Meta Tag

Meta Viewport ne permite să configurăm modul în care o pagină web se comportă pe diferite tipuri de dispozitive cu conexiune la internet.

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1″>

Valoarea “width=device-width” face ca pagina web să se adapteze la ecranul pe care se încarcă.

Meta Viewport nu este un factor de rankig și nu are legătură directă cu optimizarea paginilor site-ului (on page optimization), dar este important pentru experiența utilizatorilor și navigabilitate, factori care influențează ranking-ul în mod direct.

Referințe

  • https://www.searchenginejournal.com/title-tag-seo/227429/  (Corey Morris 19.12.2018)
  • https://www.searchenginejournal.com/important-tags-seo/156440/   (Aleh Barysevich  07.06.2018)
  • https://www.searchenginejournal.com/will-meta-descriptions-go-extinct/240967/  (Sam Hollingsworth, 16.03.2018)
  • https://www.searchenginejournal.com/viewport-time/228761/  (Roger Montti  20.12.2017)
  • https://developers.google.com/search/reference/robots_meta_tag