SEO on page: Meta Title și Meta Description

1. Meta Title Tags

Meta Title este un text scurt și reprezentativ pentru pagina web, este un titlu preluat de Google din codul paginii și afișat în paginile de rezultate. Pe scurt, Meta Title trebuie să ofere o idee clară și cuprinzătoare despre conținutul paginii pe care o reprezintă.

Cât de mult contează optimizarea Meta Title în ranking-ul unei pagini web? Răspunsul depinde de ceea ce înțelegem și urmărim prin optimizare:

– dacă înțelegem prin optimizarea acestui titlu un text în care avem grijă să cuprindem unul sau mai multe topicuri relevante pentru pagina web, atunci impactul în paginile de rezultate Google nu va fi foarte mult influențat de aceste optimizări;

– dacă avem în vedere optimizarea pentru utilizatori, cu Meta Title care să atragă click-uri pentru că sunt relevante și oferă utilizatorului un răspuns real la căutarile în Google, aceste interacțiuni ale utilizatorilor cu site-ul vor conta mult în ranking.

Titlul paginii web, afișat în paginile de rezultate Google, este primul lucru pe care utilizatorii îl văd și care îi convinge că pagina respectivă poate să răspundă căutarilor sale.

Meta Title – best SEO practices:

  • fiecare pagină din site să aibă un Meta Title unic, în care este prezentat concis conținutul paginii;
  • titlurile cu o lungime de 50 – 60 caractere (spații incluse) sau până în 550px – 580px sunt afișate în întregime, nu sunt trunchiate;
  • la începutul titlului plasăm un cuvânt sau o expresie cheie, într-o manieră naturală, o logică firească a textului;
  • menționarea brandului în Meta Title.

2. Meta Description Tags

Descrierea Meta este, la fel ca și Meta Title, un text scurt plasat în codul paginii web în secțiunea <head>. Tag-ul Meta Description este afișat în paginile de rezultate Google, împreună cu Meta Title și URL-ul paginii. Scopul meta-descrierii este de a reflecta esența unei pagini, dar cu mai multe detalii.

Acest Meta Description este preluat și afișat în paginile de rezultate Google dacă este considerat  de către roboți relevant pentru pagina respectivă; în caz contrar, va prelua un alt text din conținutul paginii, pe care îl consideră mai potrivit.

Meta Description nu mai este un factor care influențează ranking-ul în mod direct, însă acesta determină, împreună cu Meta Title, interacțiunea utilizatorilor cu site-ului – CTR – Click-through rate (rata de click).

Descrierea influențează nu doar volumul click-urilor din Google Organic, dar și valoarea acestora; aceste descrieri pot să îmbunătățească valoarea CTR și să reducă rata de respingere, dacă ceea ce conține pagina corespunde cu informațiile sau promisiunile din Titlu și Descriere. De aceea, descrierea trebuie să fie realistă și să reflecte în mod clar conținutul.

Meta Description – best SEO practices:

  • fiecare pagină din site să aibă un Meta Description unic, un text care reflectă conținutul paginii într-o manieră naturală și precisă;
  • Google afișează pentru descrierea unui link un text de până la 150 – 160 caractere (spații incluse) sau până în 900px – 930px;
  • este important sa avem în Meta Description cuvinte/expresii cheie principale și secundare relevante pentru pagina web, dar textul trebuie să fie scris pentru utilizatori, într-un stil natural;
  • folosirea de expresii imperative, CTA și optimizarea pentru date structurate.

Google apreciază conţinutul bine structurat, iar folosirea datelor structurate şi organizarea conţinutului din pagina web în tabel HTML sunt tehnici de optimizare on-page importante.

Aspecte esențiale pentru optimizarea Meta Title și Meta Description

  • 1. Contextul: conținutul paginii web și locul acesteia în arhitectura site-ului

Înainte să pregătim Meta Title pentru o pagină din site, trebuie să știm ce loc are această pagină în arhitectura site-ului; pagina principală va avea un Meta Title construit diferit de cel al unei pagini de servicii, de o pagină de categorie de produse, pentru o pagină de produs sau din blog.

În funcție de locul și rolul fiecărei pagini, vom avea un Meta Title general sau mai detaliat, un Meta Title ce prezintă un tip de produse (paginile de categorii) sau un titlu meta specific pentru un produs (în paginile de produse).

  • 2. Relevanța pentru pagina web

După ce stabilim locul paginii web în structura site-ului, este important să corelăm conținutul acesteia cu textul din Meta Title. Acesta trebuie să conțină același topic principal pe care îl regăsim în titlul H1 și în textul din pagină, în URL și în atributul ALT pe imagini, în Meta Description și alte tag-uri din pagină.

Un Meta Title care nu reflectă conținutul paginii și nu are legătură cu alte tag-uri din pagină, va fi ignorat poate aduce o creștere a ratei abandon (Bounce Rate) și un efect negativ asupra site-ului.

  • 3. Conținut unic

Meta Tag-urile duplicate – Meta Title sau Meta Description – nu sunt utile nici dpdv SEO, pentru motoarele de căutare, nici pentru utilizatori. Meta Tag-urile duplicate sunt raportate în Google Search Console; le putem exporta de aici pentru optimizare personalizată.

  • 4. Optimizarea dinamică

Site-urile mari, în special magazinele online cu un volum mare de produse, sunt dificil de optimizat la nivel de Meta Title și Meta Description, astfel încât să nu avem duplicate.

În acest caz, putem face optimizare dinamică, pe bază de formule sau algoritmi, dacă platforma pe care este dezvoltat site-ul permite. Se pot stabili unul sau mai mulți algoritmi de optimizare Meta Title și Meta Description, care generează automat conținut unic, optimizat pe topicuri relevante pentru fiecare pagină de categorie sau de produs.

Cele mai multe CMS-uri (content management systems) de tip Open Source permit optimizarea automată dinamică la nivel de pagină de produs și categorie prin setări specifice; dacă avem site-ul dezvoltat pe o platformă custom, în planul de dezvoltare al site-ului se va avea în vedere și acest aspect, încă de la început.

  • 5. Ce cuvinte cheie folosesc utilizatorii în căutări

Să știm ce caută și cum caută utilizatorii, este esențial pentru optimizarea Meta Tag-urilor. Analiza cuvintelor cheie, a topicurilor folosite în căutarile pe Google, cu variațiile și sinonimele acestora, este esențială pentru optimizarea eficientă a paginii web la nivel de text, URL și Meta Tag-uri.

  • 6. Expresiile imperative; CTA – call to action

Meta Title și Meta Description sunt primele elemente ale paginii din site-ul nostru cu care utilizatorul ia contact. Prin aceste 2 texte, noi trebuie să răspundem căutării acestuia, să îi oferim informația care îl convinge că în pagina din site-ul nostru va găsi ce are nevoie.

Dacă încercăm să prezentăm într-o singură pagină din site mai multe informații / produse / servicii, relative mai multor topicuri diferite, va fi greu să construim pentru această pagină un Meta Title și un Meta Description care să facă referire la toate și să putem să integrăm și un CTA adecvat.

Este de preferat să separăm conținutul în mai multe pagini distincte, astfel încât să avem un singur topic relevant pentru fiecare dintre ele; astfel putem să optimizăm eficient Meta Tag-urile și conținutul text din pagină.

Meta Title și Meta Description trebuie să fie concise, directe, simple și relevante, să înceapă cu topicul / cuvântul cheie principal.

  • 7. De evitat formulările repetitive, de tip spam

Motoarele de căutare se concentrează pe context – nu pe utilizarea cuvintelor cheie, frecvență și densitate.

Alegeți topicurile și expresiile relevante în conținutul paginii pentru formularea Meta Title și Meta Description.

Referințe:

Title Tag Optimization: A Complete How-to Guide (Corey Morris 19.12.2018)

How Important Are Tags for SEO? (Aleh Barysevich  07.06.2018)