Facebook penalizează site-urile care practică clickbait-ul

Scopul platformei de socializare Facebook este să afișeze în față (în prima parte) în pagina utilizatorilor numai acele postări care sunt de interes pentru utilizatorul respectiv și care oferă informații reale și corecte, iar lupta sa împotriva conținutului de slabă calitate sau a conținutului înșelător se adresează în special portalurilor de știri online, ziare online, publicații de interes general etc.

———> Facebook apreciază calitatea și onestitatea unei postări în funcție de aprecierile utilizatorilor (dacă materialul text / imagine / video se bucură sau nu de aprecierile utilizatorilor prin like / share etc…).

Fenomenul clickbait

Facebook spune că a primit foarte multe reclamații legate de postările cu titluri înșelătoare, fără legătură cu subiectul sau conținutul materialului către care duce postarea, titluri care îi determină pe utilizatorii rețelei de socializare prin formulări incomplete și care sugerează un conținut foarte foarte interesant să dea click și să deschidă pagina respectivă.

Un exemplu de astfel de text:
„Și-a pus usturoi în pantofi seara înainte de culcare și a doua zi cand s-a trezit …. SOCANT”

Cum încearcă Facebook să reducă fenomenul clickbait

Echipa Facebook lucrează la dezvoltarea și perfecționarea unei tehnologii (un algoritm) care înregistrează titlurile / textele ce însoțesc postările pe care utilizatorii dau click și apoi se întorc IMEDIAT înapoi în pagina lor Facebook.

Pentru noul algoritm, acest comportament al utilizatorului este un semnal că titlul a fost unul înșelător, iar pagina web în care a dus link-ul postării nu a oferit cititorului informația promisă. Este un mecanism care amintește de coeficientul abandon Google Analytics, cunoscut sub denumirea de Bounce Rate.

Fenomenul clickbait se manifestă în 2 feluri

  • 1. Titlurile incomplete, care ascund o parte din informație, ca să determine utilizatorul să dea click.
    Exemplu: Fenomene meteo extreme. Vezi când şi unde!
  • 2. Titluri care exagerează, care „păcălesc” utilizatorul / cititorul să dea click, iar în pagina care se deschide conținutul NU are legatura cu titlul sau chiar CONTRAZICE titlul postării.
    .
    Exemplu titlu înșelător în postarea Facebook: „Merele îți afectează sănătatea?” —-> iar în conținutul articolului din pagina web care se deschide mesajul complet este „Merele îți pot face rău dacă mănânci prea multe”

Pe baza acestor 2 criterii principale de monitorizare și analiză, Facebook a obținut o listă de cuvinte și expresii care sunt folosite frecvent în titlurile înșelătoare sau exagerate și va filtra / va bloca postările cu aceste titluri la distribuirea în paginile utilizatorilor platformei de socializare.

A 2a etapă va fi să înregistreze în baza sa de date site-urile / domeniile web care practică în mod frecvent titlurile și postările de tip clickbait și să le poziționeze postările foarte jos în paginile Facebook ale utilizatorilor. Aceasta este o penalizare pe care Facebook o poate anula dacă site-ul respectiv încetează să mai practice titlurile / postările de tip clickbait.

Facebook despre reducerea fenomenului clickbait
Newsroom.fb.com/news/2016/08/news-feed-fyi-further-reducing-clickbait-in-feed/

Sursa info www.bbc.com/news/technology-36985662