Despre RankBrain, inteligenţa artificială Google

.

Ce contează pentru Google în alegerea site-urilor pe care le afişează în primele poziţii

Într-o sesiune de întrebări organizată de Google la sfârşitul lunii martie, Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist în cadrul Google, a dezvăluit care sunt principalii factori care influenţează ranking-ul – ordinea în care sunt afişate site-urile în paginile de rezultate ale motorului de căutare.

Astfel, cei mai importanţi factori care decid listarea site-urilor în topul rezultatelor de căutare sunt:

  • backlink-urile;
  • conţinutul paginilor site-ului;
  • RankBrain, un algoritm Google bazat pe Inteligenţa Artificială.

Despre link-uri şi conţinut se ştiu deja multe lucruri, iar specialiştii în marketing online folosesc strategii variate care să aducă site-urilor popularitate, calitate şi vizitatori şi, nu în ultimul rând, să evite penalizările pe care algoritmii Google Panda sau Google Penguin le pot aplica pentru spam sau conținut copiat şi de slabă calitate.

Cine/ce este RankBrain?

RankBrain sau Inteligenţa Artificială a lui Google este o maşină, un robot care învaţă comportamentul utilizatorului uman de internet:

  • învaţă cum gândeşte o fiinţă umană care caută informaţii pe internet,
  • cum îşi formulează căutările,
  • ce tipuri de site-uri preferă şi accesează mai des şi mai ales de ce le preferă pe acestea.

Robotul RankBrain învaţă astfel să facă asocieri fie între sinonime, fie între un cuvânt şi o întreagă expresie, dar şi asocieri emoţionale.

RankBrain nu este un algoritm nou al lui Google şi nu funcţionează independent. Încercarea inginerilor Google de a crea roboţi care învaţă şi simulează comportamentul utilizatorului uman de internet este mai veche şi se regăseşte în algoritmul numit Hummingbird (pasărea Colibri).

Algoritmul Hummingbird vizează felul în care Google înţelege şi interpretează conținutul din paginile web pe care le analizează şi influenţează în mod special căutările pe expresii medii şi lungi (long-tail searches).

Utilizatorii de internet devin tot mai pricepuți în utilizarea internetului, a site-urilor şi a aplicaţiilor, iar căutările specifice, expresiile lungi de trei sau chiar patru cuvinte, sunt tot mai frecvente. Dacă o căutare obişnuită pe Google, cu ceva ani în urmă, era de tipul „pantofi ieftini“, acum, căutările complexe şi precise de tipul „pantofi din piele cu toc“ sau „pantofi de primăvară fără şireturi“ sunt mai frecvente, pentru că utilizatorii ştiu exact ce caută.

Astfel, RankBrain, maşina inteligentă a lui Google, învaţă acest mod de gândire şi de efectuare a căutărilor, bazate pe nevoile precise, dar şi pe emoţiile utilizatorilor umani, şi va procesa informaţiile din paginile site-ului similar cu modul de gândire uman.

Cum vor arăta în viitor paginile de rezultate Google, cât de bine va învăţa maşina sa inteligentă, RankBrain, să gândească asemeni nouă şi dacă mai e nevoie să încercăm să adaptăm site-urile la roboţii de indexare şi ranking sau este suficient să fie atât de umane încât să fie pe placul şi pe înţelesul „inteligentului“ RankBrain rămâne de văzut.