Relevanta si calitate. Factori de ranking Google

Relevanța conținutului oferit în paginile site-ului, utilizatorilor ce caută o informație sau un produs, precum și calitatea paginilor web sunt principalele criterii de ranking în paginile de rezultate Google.

Prin relevanță, Google înțelege și analizează conținutul din perspectiva utilității acestuia pentru cei care îl citesc. Stilul curat, explicit și corerent al textului, utilizarea expresiilor cheie principale și secundare, felul in care acestea se regăsesc în conținutul text al paginii și al întregului site, cât de bine răspund informațiile oferite așteptărilor utilizatorilor. Prin calitate Google înțelege să se apropie cât mai mult de felul în care gândesc oamenii care caută informații în baza sa de date și modul în care aceștia apreciază un website.

Care sunt factorii de ranking Google în termeni de relevanță și calitate:

1. Standarde de calitate pentru diferite tipuri de site-uri. YMYL pages

Astfel, paginile YMYL “Your Money or Your Life” (banii tăi / viața ta) sunt supuse unor analize mai atente și unor criterii de calitate și relevanță, încredere și siguranță mult mai stricte, fiind vorba de site-urile financiare, site-uri ce prezintă informații legale sau site-uri medicale, specializate în sănătate.

2. Conținutul principal din pagina web. Main Content

Google împarte și analizează separat conținutul unei pagini din site, astfel:

  • conținutul principal, legat de scopul, relevanța și utilitatea paginii;
  • conținutul secundar sau suplimentar, care face referire și la alte pagini din site, ajutând utilizatorul să găsească ușor informații complementare și ajutătoare.

Câteva principii de care trebuie să ținem seamă, pentru ca acest conținut al paginii din site să fie apreciat de Google și de către vizitatori sunt:

  • conținutul principal – Main Content – trebuie poziționat în prima parte sau în partea centrală a paginii;
  • acest conținut text, imagini sau video, trebuie să fie vizibil utilizatorilor imediat ce au accesat pagina;
  • punerea în evidență a acestui “Main Content” printr-o structură clară, ușor de urmărit (paragrafe, intertitluri, aliniate, enumerații prin listare nu text-bloc, fonturi, sublinieri, formatare etc.).

Dimensiunile acestui conținut principal – Main Content – nu au un standard la care să se raporteze. Analizele și testele pe diferite tipuri de site-uri au arătat că sunt apreciate și bine indexate textele de foarte bună calitate și care au peste 1.000 – 1.500 de cuvinte, însă depinde foarte mult de tipul de site. Un magazin online nu poate prezenta un produs în câteva mii de cuvinte, în timp ce un portal de știri online sau un site de studii medicale, de exemplu, vor avea cu siguranță o cantitate considerabilă de conținut text. Un reper bun poate fi analiza concurenței: tipul de conținut din site-urile competitorilor, calitatea și cantitatea acestuia.

3. Expertiză. Autoritate. Încredere

Expertise, Authority, Trust – acestea sunt 3 criterii importante care atestă calitatea informației prezentate pe un site, mai exact expertiza specializată incontestabilă în domeniul de activitate respectiv, autoritatea recunoscută în domeniul său de activitate printr-o echipă de specialiști bine pregătiți și experimentați, dar și încrederea pe care vizitatorii site-ului o pot avea în informațiile sau produsele și serviciile prezentate.

Toate aceste principii trebuie să se regasească în pagini dedicate precum:

  • Despre noi sau Despre companie
  • Echipa de specialiști
  • Întrebări frecvente
  • Blog sau o rubrică de noutăți în domeniu
  • Portofoliu
  • Contact

Aceste pagini sunt foarte importante; conținutul lor trebuie să fie mereu actualizat și îmbogățit, iar paginile trebuie să fie bine optimizate și indexate.

4. Reputația

Algoritmii de indexare și ranking, la fel ca și utilizatorii unui site, țin seamă și de opiniile exprimate pe alte canale, nu doar de prezentarea companiei sau a serviciilor de pe site. Dacă în paginile site-ului compania este prezentată în termeni pozitivi, elogioși chiar, utilizatorii pot prezenta experiența lor neplăcută cu serviciile sau produsele acesteia în termeni negativi pe alte portaluri, site-uri sau rețele de socializare. În aceste condiții, site-ul va fi depunctat de către roboții de indexare și ranking Google.

În acest context, discuțiile de pe forumuri, referințele și recomandările, aprecierile venite din partea utilizatorilor obișnuiți și a specialiștilor sunt repere importante pentru coeficientul Reputation pe care site-ul și brandul îl primesc. Un instrument cu care putem să monitorizăm discuțiile sau referințele privitoare la un brand sau un site este http://www.link-assistant.com/buzzbundle/

5. Conținutul suplimentar. Supplementary content

Informațiile suplimentare, adaugate în pagina web alături de conținutul principal, au rolul de a completa informațiile oferite utilizatorilor și de a-i ajuta să găsească mai ușor în site, detalii complementare, prin link-uri ce trimit către pagini dedicate acestor detalii adiacente. Conținutul text cu informații suplimentare va fi amplasat în pagină astfel încât să nu distraga atenția de la conținutul principal (Main Content), dar să fie vizibil și accesibil.

6. Compatibilitatea cu dispozitivele mobile. Website Mobile Friendly

Google a anunţat oficial că, începând cu 21 Aprilie 2015, site-urile mobile-friendly vor fi favorizate în listarea lor în paginile de rezultate afişate la căutările efectuate de utilizatorii de internet pe dispozitive mobile. Acest aspect numit mobile-friendly va conta în ranking-ul site-urilor la căutările pe dispozitive mobile. Aici nu sunt incluse si tabletele, conform unei declaratii recente a inginerilor Google pe Twitter. Ce înseamnă pentru un website să fie mobile-friendly? Să ofere utilizatorilor o experientă la fel de plăcută ca si pe Desktop sau tablete.

7. Backlink-uri

Teama de a mai face linkbuilding este cauzată de ne-cunoașterea principiilor de indexare și ranking Google, dar și de ne-cunoașterea beneficiilor pe care strategiile de linkbuilding ce respectă regulile SEO le pot aduce. Lucrurile sunt simple, dacă ne conducem după practici corecte și oneste de construcție a profilului de backlink-uri pentru site.

În stabilirea strategiei de linkbuilding sunt importante aspecte precum:

  • calitatea și relevanța paginilor web ce trimit link-uri către site-ul nostru;
  • autoritatea și încrederea pe care le au site-urile pe care ne promovăm;
  • amplasarea backlink-ului în pagina – dacă este vizibil și accesibil, dacă este plasat într-o parte principală și importantă a conținutului, sau într-un fragment secundar.

Un instrument util pentru analiza profilului de backlink-uri este http://www.link-assistant.com/seo-spyglass/ precum și instrumentele SEO din Google Webmaster Tools / Search Console.