Actualizarea sau refacerea unui site. Problema URL-urilor

Refacerea integrală a unui website, regândirea şi reconstruirea lui la toate nivelurile, de la design şi funcţionalităţi, organizarea şi actualizarea structurii URL-urilor, până la refacerea conţinutului şi a optimizărilor, este o decizie dificilă, pe care cei mai mulţi deţinători de site-uri preferă să o amâne, din diferite motive.

Câteva dintre cele mai frecvente temeri legate de refacerea integrală a site-ului sunt pierderea poziţiilor bune pe care le au unele exptresii cheie în paginile de rezultate Google, durata incertă a indexării noului site cu noile URL-uri sau o scădere dramatică a volumului de vizitatori.

« Ce facem cu URL-urile ? » este cea mai frecventă întrebare

Performanţele unui website sunt raportate în principal la volumul de pagini indexate, la calitatea acestora, la volumul de vizitatori pe care îl au şi la poziţiile de top în rezultatele Google pe unele expresii de căutare. De aceea, modificarea URL-urilor poate să aibă drept consecinţă scăderea acestor performanţe în anumite condiţii, şi de aici şi teama de a reface site-ul pentru a-l aduce la standardele tehnice şi de conţinut actuale.

O soluţie intermediară, considerată salvatoare, este configurarea de redirecturi de la URL-urile iniţiale către cele noi, construind astfel site-ul nou în întregime pe redirecturi. Soluţia redirectării automate a URL-urilor iniţiale către cele noi, fără să se facă mai întâi o analiză minuţioasă, care să arate care sunt URL-urile foarte importante din site şi trebuie păstrate, ce volum de backlink-uri există şi care este profilul acestora, nu este o soluţie optimă pentru site-ul nou.

Răspunsul la întrebarea « Ce facem cu URL-urile în site-ul nou? » nu poate fi dat decât după o astfel de analiză şi după reconsiderarea întregii strategii de optimizare a site-ului.

Avantajele refacerii site-ului pe o structura nouă, fără redirecturi de la URL-urile iniţiale către cele noi:

  • Google apreciază şi indexează rapid structura nouă de URL-uri a site-ului, dacă aceasta aduce cu sine şi creşterea gradului de navigabilitate, oferă atât utilizatorilor cât şi roboţilor de indexare o structură logică şi coerentă, elimină supra-optimizarea existentă;
    .
  • dacă site-ul are o vechime de câţiva ani iar strategiile de linkbuilding aplicate au fost în principal înscrierea manuală şi automată în directoare de link-uri, publicarea de articole cu un conţinut identic sau aproape identic în agregatoare gratuite de articole, plasarea de backlink-uri în comentarii pe bloguri de slabă calitate şi fără legatură cu domeniul de activitate al site-ului, refacerea integrală a URL-urilor în site-ul nou este ocazia perfectă să curăţăm profilul backlink-urilor de aceste link-uri considerate spam de către algoritmii Google Penguin şi care pot atrage penalizări manuale sau automate ale site-ului.

În ce condiţii redirectarea URL-ului iniţial către URL-ul nou este benefică pentru site?

Sunt benefice redirecturile punctuale, realizate numai pentru un set limitat de pagini cu performanţe organice foarte bune şi/sau care performează bine în cadrul campaniilor de tip Google Adwords sau Facebook Ads sau au un profil al backlink-urilor de foarte bună calitate.

Trebuie să notăm că redirecturile cresc durata de încărcare a paginilor şi a site-ului în ansamblu, dacă tot site-ul este construit pe redirecturi.

Pe de altă parte, trebuie să luăm în calcul şi tipul de platformă pe care este dezvoltat site-ul. Dacă refacem site-ul pe aceeaşi platformă de tip « open source », alegem o altă platformă sau optăm pentru o soluţie dezvoltată de la zero (o platformă custom), va trebui să ştim foarte bine cum functionează generarea URL-urilor.

Există platforme ecommerce care nu permit editarea separată a URL-ului unei pagini de titlul acesteia, de exemplu. În acest caz, dacă deja am optat pentru refacerea site-ului pe sistemul redirecturilor de la URL-urile vechi la cele noi, iar apoi avem nevoie să modificăm titlurile unor pagini de produse, generăm alte redirecturi prin aceste modificări de titluri ce modifică automat şi URL-ul.

Cu cât URL-urile sunt mai puţin stabile, se modifică frecvent iar lanţul de redirecturi este mai lung, cu atât performanţele site-ului scad datorită duratei de indexare şi re-indexare a paginilor şi a redirecturilor / legăturilor dintre ele. Astfel, performanţele site-ului scad atât la nivel tehnic (viteză de încărcare a paginilor, durata de indexare şi re-indexare, ranking).

Etapele refacerii site-ului:

  • studiul site-urilor de foarte bună calitate din piaţa online pe acelaşi domeniu;
  • o trecere în revistă a schimbărilor pe care Google le-a adus în algoritmii de indexare şi de ranking;
  • adaptarea la dispozitivele mobile;
  • care sunt noutăţile în marketingul online de la ultima actualizare a site-ului (reţelele de socializare, de exemplu);
  • punctele slabe şi punctele forte ale site-ului actual, pentru a stabili ce păstrăm şi la ce renunţăm sau modificăm;
  • regândirea conceptului, a structurii şi a organizarii noului site, îmbunătăţirea unor funcţionalităţi sau eliminarea unora ce nu mai sunt de actualitate şi integrarea de functionalităţi şi elemente CTA (« call to action ») de actualitate;
  • realizarea fişierelor Robots.txt şi Sitemap.xml şi monitorizarea indexării site-ului nou, comportamnetul său în Google şi performanţele pe tipuri de pagini / categorii de produse / produse.

Motoarele de căutare apreciază site-urile actualizate, paginile web cu un conţinut nou, îmbogăţit cu informaţii noi şi relevante, iar indexarea structurii noi a site-ului, cu URL-urile actualizate şi optimizate corect se face rapid, dacă sunt bine realizate şi optimizate.