Website „one page” sau „single page”

Designul şi structura unui website sunt stabilite, în principal, în funcţie de scopul sau tipul de site şi de conţinut. De la magazine online şi cataloage online de prezentare de produse, până la site-uri de servicii, portaluri de ştiri online, platforme de licitaţii sau de alte tipuri, website-urile au particularitati ce influenţează designul şi structura mai simplă sau mai complexă, modalităţile de navigare sau tipurile de functionalităţi necesare.

Cât de spectaculos este un site în ce priveşte design-ul, nu este foarte important atunci când vorbim de un magazin online sau de o platformă de licitaţii, pentru că primează gradul de uzabilitate şi navigabilitate, acel coeficifient User Experience (UX), care influenţează în mare măsură designul ales şi structura site-ului.

Daca vorbim de site-uri din domeniul modei sau design interior, de exemplu, cu siguranţă avem nevoie şi de un design special, pe lângă elementele ce ţin de gradul de uzabilitate şi navigabilitate.

Temele pentru site-uri care au în structură o singură pagină, cunoscute sub denumirea „one page”, au devenit tot mai populare, pentru că de cele mai multe ori sunt spectaculoase, dar şi pentru că navigarea se face într-o singură pagină şi, practic, găsim toată informaţia disponibilă pe site într-un singur loc.
,

Este potrivită pentru site-ul meu o temă de tip „one page”?

.

Temele pentru site-urile de tip „one page” structurează şi prezintă întreg conţinutul site-ului într-o singură pagină, acea pagină principală a site-ului cunoscută ca „homepage”. Astfel, se reduce la o singură pagină întreaga arhitectură clasică a unui website, care în mod obişnuit include pagini dedicate pentru: Contact, Despre noi, Servicii, Tarife, Portofoliu etc.

Navigarea se face cu un meniu care nu trimite către alte pagini din site, ci în diferite secţiuni ale aceleiaşi pagini, iar URL-ul poate ramâne acelaşi, fără să se modifice la navigare, sau se adaugă denumirea secţiunii respective după un # (onepage-site.ro/#servicii).

Dacă o astfel de temă de tip „one page” este potrivită sau nu pentru un anumit site, este un aspect ce trebuie bine analizat înainte de realizarea website-ului, mai ales dacă acesta nu este nou.

Prin trecerea de la un site cu structură obişnuită, ce are conţinutul structurat pe pagini de categorii şi subcategorii sau pagini individuale pentru diferite informaţii, la un site de tip „one page”, se vor pierde toate paginile indexate în baza de date Google, care au deja un anumit grad de popularitate şi ranking.

În cazul realizării unui site nou, care nu are încă un istoric în Google, alegerea este mai simplă, însă depinde şi de această dată de câteva aspecte importante. Expresiile cheie şi volumul de conţinut dedicat fiecarui topic, numărul de secţiuni individuale din site pentru a prezenta utilizatorilor toate informaţiile de care au nevoie, sunt aspecte importante de care depinde alegerea structurii „one page” sau a unei structuri complexe.
,

Avantaje şi dezavantaje ale site-urilor „one page” sau „single page”

,
Principalele avantaje ale site-urilor ce au conţinutul structurat într-o singură pagină sunt:

  • temele „one page” sunt responsive / mobile-friendly; arată şi se comportă foarte bine la accesarea de pe dispozitive mobile;
  • experienţa utilizatorului – User Experience – este foarte bună, de cele mai multe ori la testul Google PageSpeed Insights Developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ acest coeficient este de peste 90/100;
  • nu există riscul paginilor de eroare 404;
  • nu este atât de necesară configurarea fişierului Sitemap.xml, ca în cazul site-urilor structurate pe mai multe pagini;
  • nu există riscul existenţei paginilor duplicate la nivel de Meta Tags şi conţinut textual

,
Principalele dezavantaje ale site-urilor cu o singură pagină ţin de optimizare şi de indexarea în baza de date a motoarelor de căutare:

  • tot conţinutul este adunat / prezentat într-o singură pagină web, astfel că expresiile cheie nu vor avea pagini individuale dedicate, un conţinut textual relevant pe un anumit topic;
  • lipsesc acele elemente care, împreună, conferă paginii web relevanţă pe un topic sau o expresie cheie: URL / Meta Tags (title şi description) / text optimizat şi centrat pe topicul respectiv;
  • viteza de încărcare – de cele mai multe ori la testul Google PageSpeed Insights, site-urile „one page” obţin un punctaj mediu de 30/100;
  • nu se poate face o monitorizare a performanţelor site-ului pe pagini sau secţiuni individuale din site – pe tipuri de servicii oferite, de exemplu; care sunt cele mai accesate pagini şi care generează cel mai mare bounce (rata de abandon);

De notat:

  • ceea ce urmează după # în structura unui URL nu este indexat de către roboţi; acest simbol are ca funcţie navigarea în conţinutul aceleiaşi pagini web;
  • pentru ca aceste secţiuni să fie indexate de către roboţi ca URL-uri / pagini web individuale, este necesar ca acest simbol să fie urmat de simbolul ! (onepage-site.ro/#!servicii).

Concluzie
Targetarea pe diferite tipuri de topicuri sau expresii cheie, volumul mare de poze sau video, optimizarea individuală a tipurilor de conţinut la nivel de Meta Tag-uri şi URL-uri, monitorizarea traficului separat pe fiecare pagină / URL, targetarea unui public diferit prin diferite tipuri de servicii sunt aspecte care necesită realizarea site-ului pe structură clasică, cu pagini individuale.