SEM Days 2015. Technical Mobile SEO

Cele 2 zile de conferinţe maraton din 24 – 25 septembrie ţinute la Bucureşti în cadrul celei de-a III-a ediţii SEMdays 2015 au fost organizate pe 3 tipuri de strategii de marketing online: SEO, Content Marketing şi PPC. Pe lista invitaţilor s-au regăsit nume cunoscute în industria online, precum: Kaspar Szymanski – cu o experienţă de 7 ani în echipa Google Search Quality, Mark Thomas – câştigător al premiului pentru cel mai bun soft de căutare pentru DeepCrawl.com în 2015, Jack Norell – din echipa Forward3D, cea mai mare agenţie independentă de marketing digital din Europa, Judith Lewis – fondatoarea agenţiei deCabbit Consultancy, cu o experienţă de 20 de ani în marketing digital.

Câteva dintre problemele abordate şi discutate în cadrul conferinţelor SEO:

Topicurile sau expresiile cheie centrale şi comportamentul utilizatorilor de internet sunt strâns legate în rankingul şi popularitatea unui website în paginile de rezultate Google. De exemplu, dacă un utilizator ajunge pe un site în urma unei căutări pe o expresie oarecare, însă la următoarea căutare pe aceeaşi expresie sau pe caelaşi topic nu mai alege sa viziteze acel site, pentru Google va fi un semnal negativ puternic legat de calitatea slabă sau irelevanţa acelui site pe topicul respectiv.

Aspectele tehnice de optimizare a unui site – technical SEO – sunt mai importante ca oricând:

  • volumul zilnic de pagini accesate de crawlere;
  • volumul de pagini indexate;
  • paginile de eroare 404;
  • fişierele Sitemap.xml;
  • analiza resurselor blocate;
  • Mobile Usability.

Pentru paginile ce au conţinut identic sau aproape identic, ce pot să afecteze calitatea şi relevanţa unui website sunt recomandate tag-urile Canonical şi Next-Prev ( pentru paginaţie). O alternativă la tag-ul Canonical care are ca efect blocarea indexării paginii respective este folosirea unei formule de tipul « Noindex + Follow », care va bloca pagina la indexare, dar link-urile din conţinutul acesteia vor fi « citite » de către roboţi.

Paginile « out of stock »: pentru magazinele online, o problemă delicată este gestionarea paginilor de produse care nu mai sunt disponibile în stoc, acele pagini OOS (out of stock) şi paginile de produse sezoniere. Google „înțelege”, identifică şi penalizează site-urile care conţin pagini OOS şi îi oferă utilizatorului o experienţă neplăcută, aducându-l pe pagina unui produs de care el are nevoie, însă informaţia că produsul este indisponibil nu există în pagină sau nu este clară şi vizibilă.

Link-urile cumpărate sunt foarte uşor indentificate de roboţi, pe baza profilului acestora: un volum mare de backlink-uri obţinute într-un timp foarte scurt, cu nume de domeniu foarte puţin variate, garantează o penalizare automată sau manuală.

Instrumente SEO pentru analiză tehnică şi de conţinut

Instrumentul Google PageSpeed Insights este o modalitate foarte simplă de testare a unui website şi de verificare a performanţelor tehnice ale acestuia. Pe baza unui punctaj de la 0 la 100, aflăm viteza de încărcare şi scorul « User Experience » pentru Mobile şi Desktop, dar şi specificaţii tehnice pentru remedierea problemelor.

În lista celor mai apreciate si recomandate instrumente pentru analiza tehnică şi de conţinut a website-urilor, am notat şi: URL Profiler, SEMrush, Majestic, Screaming Frog, SEO Spider, Ahrefs SEO Tools, BuzzSumo sau Kerboo.

Concluzii şi recomandări: utilizatorul este cel care contează, nevoile şi aşteptările lui sunt prioritare pentru Google, iar site-urile care nu îi acordă importanța cuvenită vor avea un ranking foarte slab sau pot fi penalizate.