Rapoartele de trafic Google

Rapoartele de trafic Google Analytics si Webmaster Tools
pentru site-uri mici si medii

In relatia dintre specialistul SEO sau agentia de publicitate online si beneficiar (proprietarul site-ului de optimizat si de promovat), exista 2 probleme in ce priveste realizarea si interpretarea rapoartelor de performanta pentru un website:

1. Rapoartele trimise catre beneficiar sunt irelevante si inutile pentru acesta

SAU

2. Rapoartele sunt bine facute, detaliate si bine organizate, dar prea sofisticate si complicate pentru beneficiar, deci irelevante si inutile

Punctul de pornire a acestei actiuni de monitorizare si analiza a performantelor site-ului cu instrumentele Google Analytics si Webmaster Tools trebuie sa fie o discutie (sau mai multe) intre cel care va realiza actiunea si beneficiarul, cel care si plateste pentru aceste servicii.

NU ma refer aici la rapoartele realizate de analistii care au ca obiect al activitatii doar analize de tot felul cu diferite tipuri de instrumente, ci la specialistul SEO sau agentiile de marketing online care nu au un analist dedicat si au in portofoliu site-uri mici si medii (sa zicem de la 100 pagini pana la cateva mii de pagini), de cele mai multe ori de nisa, iar beneficiarul nici nu isi doreste serviciile unui analist specializat.

1. Postura beneficiarului de servicii de marketing online

Daca detinatorul unui website nu este inca obisnuit cu astfel de raportari privind performantele site-ului si nu stie ce sa ii ceara specialistului cu care va lucra, ii oferim o lista minimala.

Un raport Google Analytics si Webmaster Tools care sa nu prezinte mai mult de 3 – 4 tipuri de analize, care ar putea fi:

  • o prezentare a volumului de vizite impartite pe tipuri de surse de trafic (Organic / Display / Paid / Direct / Social etc.); un tabel simplu si clar cred ca este suficient pentru a va face o imagine asupra canalelor cu potential de vizitatori si bugetul pe care il consumati in campaniile aflate in derulare;
    .
  • o prezentare a volumului de vizite pe tipuri de dispozitive cu conexiune la internet Desktop / Mobile / Tablet va lamureste asupra performantelor site-ului pe aceste dispozitive si – daca sunt completate cu informatii din Webmaster Tools – veti si daca este nevoie de optimizari si remedieri tehnice pentru anumite aspecte, pentru Mobile de exemplu;
    .
  • o prezentare generala a volumului de vizite pe categorii sau sectiuni din site: specialistul SEO poate sa configureze in contul Analytics niste Obiective (“Goals”) pe aceste sectiuni si sa va prezinte intr-un tabel simplu care este performanta fiecarei sectiuni; veti sti astfel care sunt sectiunile care va aduc vizite si clienti si care sunt cele care necesita promovare suplimentara;
    .
  • cateva repere privind durata medie a unei vizite si numar de pagini accesate pe durata unei vizite, cele mai accesate pagini din site si paginile de pe care vizitatorii parasesc site-ul cel mai frecvent, zile cu un trafic mai bun /vs/ zile cu putine vizite si conversii etc.

2. Postura celui ofera serviciile de marketing online

Pornim tot de la ipoteza ca avem de a face cu un website nu foarte mare si destul de nisat, caz in care analizele si rapoartele sofisticate sunt cumva nefolositoare, mai ales daca beneficiarul nu este obisnuit cu astfel de analize sau nu este pus pe facut campanii de marketing online sofisticate si cu bugete mari.

Ce si cum ar trebui sa prezinte un raport Google Analytics performantele site-ului:

  • raportul trebuie sa prezinte performatele site-ului intr-o maniera simpla si clara, fara prea multe copii de ecran si alte poze cu grafice care compara 3-4 parametri sau indicatori care pentru detinatorul site-ului nu au o semnificatie; iar ca forma de prezentare, poate fi un simplu DOC;
    .
  • pozele, graficele, cifrele si procentajele, comparatiile pe tipuri de pagini sau sectiuni din site / surse de vizite / rata de engagement etc. trebuie insotite intotdeauna de explicatii + concluzii / interpretari: ce arata de fapt acele cifre si ce trebuie facut in continuare pe site si prin strategia de promovare;
    .
  • un raport nu trebuie – in mod obligatoriu – sa arate niste cresteri mai mari sau mici, grafice care compara parametri fara legatura insa arata o crestere (nu conteaza ce a crescut) fata de o perioada anterioara, nu conteaza care;
    .
  • un raport negativ, simplu si scurt, poate sa fie de multe ori mai util decat unul sofisticat si in care totul iese “pe plus”; de exemplu, daca eliminam sursele de trafic “false” de tipul acelor roboti care crawleaza site-urile si luam in calcul ratele de abandon (Bounce Rate) sau alti indicatori negativi, vom avea imaginea reala a performantelor site-ului.

Avantajele analizelor site-ului si ale rapoartelor Google Analytics
simple, scurte, cu utilitate pentru beneficiar si mai ales oneste

De cele mai multe ori beneficiarul serviciilor tale iti va spuneSunt frumoase rapoartele tale, dar eu tot nu am clienti sau vizitatori pe site.”

De aceea, un raport simplu, scurt si care sa arate starea reala a site-ului si a performantelor promovarii te va ajuta sa explici beneficiarului de ce este necesar sa-ti puna la dispozitie ceea ce ai nevoie pentru ca lucrurile sa mearga bine: resurse daca ai nevoie, informatii cat mai detaliate despre produse si servicii, obiective strategice de dezvoltare a afacerii sale, poze si video, sprijin in aplicarea unor strategii de fidelizare a vizitatorilor, vizite la punctele sale de lucru sau la atelierul in care lucreaza sau chiar pareri ale clientilor sai etc.