Ce-mi trebuie AdWords sau SEO? … sau amândouă?!

Răspunsul vi-l dăm chiar din start. Și e foarte simplu, binar și la pătrat – AMÂNDOUĂ! Cele două modalități de promovare a website-ului tău nu numai că nu se exclud dar se completează de minune: ce-i bun pentru SEO e magnific pentru AdWords și viceversa – ce-i bun pentru AdWords influențează în mod pozitiv rentabilitatea efortului de promovare online.

SEO și PPC împreună formează un tot!

Desigur, există diferențe notabile între cum abordezi, gândești și aplici o strategie SEO și cum faci același lucru pentru reclama PPC (pay per click) dar faptul că una se completează cu cealaltă până la formarea unui tot rămâne un fapt dovedit al cărui ultim adevăr se traduce printr-un singur cuvânt: PROFIT!

Profit pentru afacerea ta, profit adus de site-ul tău. Profit bănesc dar și unul cuantificat în termeni mai subtili cum ar fi imaginea de brand, notorietate, cotă de piață.

Cum înțelegerea și diseminarea nuanțelor și subtilităților nu reprezintă o caracteristică a “omului mediu”, chestiunile mai simple de “cât costâ?” și “ce-mi iese mie?” câștigă mai tot timpul prim planul și devin criterii de bază în alegerea unei strategii. Alegerea unei strategii nu după principiul “ori una ori alta” ci, să sperăm, după acela “și SEO, și AdWords”!

De ce: și SEO și PPC!

Așadar, dacă SEO mă ajută să-mi fac site-ul vizibil în secțiunea de rezultate organice a paginii Google iar PPC AdWords îmi creează vizibilitate în secțiunea de link-uri sponsorizate, pentru a înțelege de ce ai nevoie de “AMÂNDOUĂ” e bine să ne folosim de teoria contrastului; ca să vezi ce le apropie trebuie să sesizezi ce le desparte!

E nevoie de acest lucru pentru că, dacă privim alegerea din punctul de vedere al chestiunilor mai simple de “cât costâ?” și “ce-mi iese mie?”, având în vedere că vizibilitatea în secțiunea organică e “gratuită” pe când cea “sponsorizată” este cu bani, alegerea ar deveni destul de simplă. Logic! Și cel mai mare snob să fii și n-o să alegi să plătești ceva atunci când îl poți obține gratuit!

Teoria contrastului SEO-PPC

Fără a intra în “nuanțe și subtilități”, rezultatele SEO presupun un efort îndelungat pe când cele PPC se obțin într-un timp mult mai scurt – asta e ce le desparte. În aceste condiții contrastul devine evident: pentru că nu-ți permiți să aștepți așa mult rezultatele SEO ai nevoie de rezultatele rapide din campania PPC. Pe de altă parte, rezultatele rapide PPC devin “sterile” (neprofitabile) dacă paginile din site nu sunt optimizate SEO – iar asta e ce le apropie!

De asemenea, odată obținute, pentru rezultatele SEO nu vei plăti fiecare click pe când pentru rezultatele AdWords, da!Contrastul funcționează și aici pentru că, pe foarte multe cuvinte cheie de mare interes (de exemplu, pentru cuvintele cheie generice) o să fie extrem de greu sau imposibil să obții vizibilitate SEO pe când, printr-o campanie AdWords bine orientată, obții instant vizibilitate pe aceste cuvinte cheie.

Acest lucru e valabil nu doar pentru cuvintele cheie generice (vizibilitatea SEO pe aceste cuvinte cheie este un vis imposibil de transformat în realitate pentru majoritatea site-urilor) dar și pentru cele care exprimă numele de brand al concurenților direcți. E ilogic de gândit o strategie SEO pentru vizibilitate pe aceste cuvinte cheie pe când afișarea anunțurilor PPC la căutarea cuvintelor cheie ce exprimă brandul concurenților este o practică atât perfect legală cât și rentabilă și la îndemână!

Mixul CONTRASTANT SEO – PPC = PROFIT!

În sfârșit, cele două tipuri de campanie (SEO și PPC) au devenit atât de specializate încât este aproape imposibil să găsești un specialist care știe să le facă temeinic pe amândouă. Așadar, întrucât ideea de a te folosi de AMÂNDOUĂ (atât de SEO cât și de PPC) pentru promovarea site-ului tău produce o nouă “despărțire”, ai nevoie de 2 specialiști – unul care să știe SEO și unul care să știe PPC! Conform teorie contrastului, și această “despărțire” va genera o “apropiere” tocmai pentru că cei 2 au un limbaj comun – acela al PROFITULUI!

Cristian Dumitru
Specialist Google AdWords
Red-Dot.ro