Instrumente de monitorizare si analiza

Google Webmaster Tools si Google Analytics sunt cele mai folosite instrumente SEO, gratuite si usor de utilizat atat de catre specialisti SEO cat si webmasteri sau pasionatii mediului online care administreaza un blog personal.

In principal Google Webmaster Tools este util pentru monitorizarea aspectelor tehnice ale unui website. Ca instrument pentru monitorizare Google, acesta ofera un diagnostic sumar dar eficient:

  • indexarea completa sau partiala a URL-urilor furnizate prin fisierul “sitemap.xml”;
  • reteaua link-urilor interne dar si link-urile externe;
  • sugestii HTML: analiza Meta Tags (title / description);
  • crawl-area Googlebot dar si erori (pagini 404).

Ca si Google Analytics, Webmaster Tools tinde sa se perfectioneze, si devine nu doar un instrument de monitorizare si verificare a indexarii Googlebot, dar permite si setari interesante si eficiente pentru strategiile de optimizare Google. Am testat optiunile « URL parameters » si «Remove URL», « Preferred domain » sau « Crawl rate » ce s-au dovedit a fi eficiente.

Este posibila legarea celor 2 instrumente – Webmaster Tools si Analytics – configurate pe aceeasi adresa Gmail. Versiunea noua Google Analytics permite vizualizarea de statistici furnizate in Webmaster Tools, precum top cautari (top queries).

Google Analytics este un instrument de monitorizare a traficului pe site si este eficient pentru alegerea si implementarea unei strategii corecte de optimizare site pentru Google. Putem optimiza si eficientiza tunelul de vanzari pentru site-uri magazin online sau dezvoltarea rubricilor si paginilor cu priza deosebita la publicul tinta, in functie de parametrii Landing Pages si Exit Pages. Setarea obiectivelor “Goals” este utila pentru monitorizarea anumitor pagini, frecventa vizitelor sau timpul petrecut pe diferite pagini.

Pentru site-uri axate pe promovarea de evenimente, servicii sau produse sustinute prin materiale audio/video sau materiale ce pot fi descarcate, se poate contabiliza numarul vizualizarilor sau descarcarilor materialelor, si astfel se pot determina cele care aduc trafic calificat. Versiunea noua permite o personalizare mai flexibila a rapoartelor si monitorizarea vizitelor in timp real (Real Time) sau fluxul de vizitatori (Visitors Flow).

Strategii de optimizare, instrumente analiza keywords

Google ne pune la dispozitie si instrumente care ne ajuta la selectarea cuvintelor si expresiilor cheie, atat pentru campaniile de optimizare naturala cat si pentru campaniile de anunturi (AdWords / AdSense).

Google AdWords: Keywords Tool furnizeaza statistici ale cuvintelor si expresiilor cheie privind volumul de concurenta dar si volumul de cautare globala si locala, filtrate in functie de zone si limba.

Google Trends realizeaza rapoarte privind evolutia volumului cautarilor pe cuvinte / expresii cheie dupa regiuni, limba sau durate de timp. Informatiile obtinute sunt importante atat in stabilirea listei de cuvinte cheie pe care se vor optimiza paginile web dar si pentru identificarea regiunilor / zonelor cu un interes deosebit pentru domeniul de activitate promovat in mediul online.

Google Insights for Search (beta) permite comparatii ale evolutiei volumului cautarilor pentru cuvinte / expresii cheie pe regiuni, categorii, perioade sau alte criterii si caracteristici.

O analiza a informatiilor obtinute cu ajutorul acestor instrumente, cumulata cu analiza atenta a domeniului de activitate si a concurentei, este esentiala pentru stabilirea strategiilor de promovare online si optimizare Google pentru website-ul pe care il dezvoltati.